پلدختر یکسال پس از سیل|سرنوشت دیوار ساحلی شهر پلدختر چه شد؟ / منازلی که در پنج متری رودخانه قرار دارند+تصاویر

سیلاب بی‌سابقه فروردین ۹۸ در پلدختر، سبب تخریب دیواره ساحلی شهر و زیر آب رفتن بخش غربی شهر شد، اما بعد از گذشت یکسال مردم نگران وضعیت این دیوار حفاظتی هستند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، حجم سیلاب فروردین ماه آنقدر زیاد و بی‌‍‌سابقه بود که دیوار ساحلی شهر پلدختر در همان ساعات اولیه شکسته و آب وارد شهر پلدختر شد تا این شهر در دوازهمین روز فروردین ماه ۹۸ در صدر اخبار ایران و جهان قرار بگیرد، سیلاب به کوچه پس کوچه‌های شهر رسید و منازل مسکونی را در برگرفت تا این بار پلدختری‌ها شاهد خشم بی سابقه رودخانه‌ای باشند که سال‌های سال در کنار ساحل آن با آرامش زندگی کرده بودند.

پس از وقوع سیلاب و تخریب دیواره حفاظتی شهر پلدختر بلافاصله دولت کار احداث دیواره جدید را در دستور کار قرار داد، بنیاد مسکن کار ساخت دیواره را به عهده گرفت و شرکت سامان محیط وابسته به بنیاد مسکن کار ساخت دیواره حفاظتی به طول دو هزار متر را که در ساحل شرقی از ورودی شهر تا پل شهدای دولت و در ساحل غربی از دامنه کوه تا ۳۰۰ متر پایین‌تر از پل شهدای دولت بود را تیر ماه ۹۸ یعنی سه ماه بعد وقوع سیلاب آغاز کرد و قرار بود تا پایان سال ۹۸ به اتمام و بهره‌برداری برساند.

 

کار احداث دیواره ساحلی شهر به سبب وجود معارضان چندین بار در تابستان گذشته متوقف شد تا احداث دیواره ساحلی دربرخی نقاط حساس شهر اجرا نشده و به بارش‌های آخر سال نرسد که با توجه به اخطار‌های سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع سیلاب پلدختری‌ها باز هم مانند اوایل سال این بار در اسفند ماه خانه به دوش شوند و بیش از هزار منزل مسکونی وسایل زندگی خود را به ضلع شرقی انتقال دهند و برخی‌ها درب منازل خود را در ضلع غربی با گچ و ایزگام بگیرند تا در صورت وقوع سیلاب آب وارد منازل آن‌ها نشود، اما خوشبختانه این تراژدی رقم نخورد و علی‌رغم بالا آمدن آب در وسط پل شهدای دولت و هفتم تیر در محدوده دانشکده پرستاری، اما سیلاب وارد شهر نشد.

احداث دیواره ساحلی پلدختر با سازه‌ای محکم ومقاوم

افزیش عرض رودخانه کشکان و احداث یک دیواره حفاظتی با مهندسی سازه‌ای و علمی در ضلع غربی وشرقی شهر پلدختر توانست موج‌های سهمگین سیلاب اسفند ماه ۹۸ را بدون هیچ تخریب وخسارتی در داخل شهر به خوبی کنترل و به خارج شهر هدایت و از مقاومت خوبی برخوردار و امتحان خود را پس داد، اما با توجه به اینکه قرارداد شرکت سامان محیط تا ۳۰۰ متر پایین‌تر از پل شهدای دولت است قسمت‌های آخر منطقه سازمانی‌ها و خیابان‌های رسالت پوشش داده نمی‌شود و در صورت بارندگی شاهد ورود آب به مناطق پایین دست شهر خواهیم بود، چون به سبب سیلاب اوایل و اواخر سال ۹۸ رودخانه کشکان تغییر مسیر داده و به چندمتری ساختمان‌های مسکونی رسیده و در صورت تکرار سیلابی به حجم سیل اسفند ماه مناطق ذکر شده در معرض تخریب قرار دارند.

 

امتداد دیواره ساحلی مطالبه مردم پلدختر

مطالبه اصلی مردم شهر پلدختر ادامه احداث دیواره ساحلی تا مصون ماندن کامل شهر از سیل است تا در صورت بروز بارش‌های سیل آسا و وقوع سیلاب مردم خانه به دوش نشده و بتوانند با آرامش زندگی کنند.

صادقی یکی از اهالی خیابان رسالت ۱۵ پلدختر گفت: با توجه به سیل فروردین و اسفند ۹۸ مسیر رودخانه تغییر کرده و به پنج متری منازل مسکونی ما رسیده و ما در خطر سیلاب قرار داریم و هیچ چاره‌ای هم نداریم.

او با بیان اینکه منازل ما هم پروانه و هم سند دارند و هم از امور آب نامه داریم که در حریم رودخانه نیستیم افزود: نامه نگاری‌های زیادی کرده‌ایم، اما جوابی نگرفته‌ایم شهرداری انکار می‌کند و می‌گوید وسیله نداریم به فرمانداری مربوط است و فرمانداری هم می‌گوید، چون در حوزه شهری است به شهرداری مربوط است.

 

این شهروند پلدختری عنوان کرد: ما بین فرمانداری و شهرداری گرفتار شدیم و هیچ کسی برای ما کاری نمی‌کند و با هر بارشی از ترس سیل وسایل خود را جمع می‌کنیم.

اجرا نشدن دیوار ساحلی در منطقه سازمانی‌ها

مرادی یکی از اهالی منطقه سازمانی‌ها نیز به خبرنگار تسنیم گفت: به خاطر اجرا نشدن دیواره ساحلی در آخر این منطقه ما هنوز منازل مسکونی خود را تعمیر نکرده وبعد گذشت یک سال از سیلاب شهروندان این منطقه در بلاتکلیفی قرار دارند.

شهسواری یکی از شهروندان پلدختری که ساکن منطقه سازمانی‌هاست به خبرنگار تسنیم گفت: من منزل مسکونی خود را که در سیلاب فرروردین ۹۸ تخریب شد را بازسازی کردم، ولی به سبب اجرا نشدن دیوار ساحلی در این منطقه هنوز به خانه خود برنگشته و مستاجر هستم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن موسوی امام جمعه پلدختر عنوان کرد: بازسازی دیوار ساحلی شهر پلدختر پروژه‌ای است که تحت نظر پیمانکاری شرکت سامان محیط یکی از بهترین وقویترین شرکت‌های پیمانکاری کشور در حال انجام است که براساس نظر کارشناسان پیشرفت فیزیکی آن خوب بوده، اما در عین حال ما انتظارمان این است که نسبت به تکمیل دیوار ساحلی روستا‌های بابازید وچم مهر و قسمت‌های باقی مانده دیوار ساحلی شهر پلدختر اقدام شود.

او با اشاره به اینکه بازسازی دیوار ساحلی شهر پلدختر تحت تاثیر بیماری کرونا قرار گرفته بیان کرد: افرادی که در شرکت فعالیت می‌کنند، چون از استا‌های دیگر هستند براساس پروتکل‌های بهداشتی نمی‌توانند به پلدختر بیایند و دستور داده شده که شرکت فعلا تعطیل باشه اگر غیر از این بود اکنون مشغول فعالیت بوده و کارشان را انجام می‌دادند.

 

حجت الاسلام والمسلمین موسوی با بیان اینکه پیمانکار شرکت سامان محیط قول داده که در اولین فرصت بیایند و کار را به اتمام برساند گفت:دولت قرارداد احداث دیوار را تا ۳۰۰ متر پایین‌تر از پل شهدای دولت بسته است و ادامه آن یک پروژه جدیدی است که درباره آن هنوز صحبتی نشده است که امیدوارم استاندار لرستان و نماینده پلدختر همت کنند ادامه روند ساخت دیوار ساحلی در محدوده سازمانی‌ها اقدام شود و پلدختر برای همیشه از خطر سیلاب مصون شود.

ناقص ماندن دیوار ساحلی شهر پلدختر

صمد چراغی پور شهردار پلدختر اظهار داشت:کار بازسازی دیواره ساحلی شهر پلدختربا روند خوبی در حال اتمام است، ولی کل شهر ایمن نشده و باید این دیواره تا خیابان‌های رسالت ادامه داشته باشد که این موضوع دغدغه ومطالبه اصلی مردم است، ساخت دیوار ساحلی پروژه خوبی است، ولی ابتر و ناقص است که اگر ادامه آن انجام نشود دغدغه مردم برای وقوع سیلاب پا برجاست.

 

وحید شیرکُش پیمانکار دیوار ساحلی شهر پلدختر با بیان اینکه احداث دیوار ساحلی شهر پلدختر از تیرماه سال ۹۸ شروع شده وهم اکنون حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اظهار داشت: دیوار ساحلی که تاکنون در قسمت شمال شرقی بالاتر از پل شهدای هفتم تیر فقط چند پارت باقی مانده و ۳۰۰ متر از قسمت پایین پل شهدای دولت تکمیل و به پل هفتم تیر وصل شده است.

او با اشاره به اینکه قسمت شمالی پل شهدای دولت هم به پل چسبیده و وصل شده افزود: قسمت‌هایی از دیواره ساحلی جنب دانشکده پرستاری که در سیلاب ششم اسفند ماه مردم نگران آن بودند که آب وارد شهر شود بسته شده است وامکان ورود آب به داخل شهر وجود ندارد.

 

پیمانکار دیوار ساحلی شهر پلدختر عنوان کرد: در ورودی شهر پلدختر مرحله اول کار‌ها انجام شده ودیواره آن بتن‌ریزی شده است، ولی به سبب اینکه در سیلاب ششم اسفند ماه آب رودخانه به طرف کارگاه تغییر جهت داده طی دو هفته ما مشغول خاک ریزی بودیم تا بتوانیم مسیر آب را تغییر دهیم.

پیمانکار دیواره ساحلی پلدختر یادآور شد: در حد وسط پل شهدای دولت و پل شهدای هفتم تیر در ضلع غربی هم چند پارتی که نگران کننده بوده اجرا و پشت دیواره پُر شده است.

تکمیل دیوار ساحلی تا دو ماه آینده

شیرکُش با بیان اینکه بارندگی‌های اسفند ماه جلوی پیشرفت فیزیکی ساخت دیواره ساحلی را گرفت گفت:به سبب شیوع ویروس کرونا نیرو‌های غیربومی که در دیوار ساحلی مشغول به کار هستند مشکل تردد دارند که اگر مشکل تردد آن‌ها حل شود دیوار ساحلی شهر تا یک ماه ونیم تا دوماه آینده تکمیل وبه بهره برداری خواهد رسید.

او تصریح کرد:کار احداث دیوار ساحلی تعطیل نشده و الان هم با نیرو‌های بومی شهرستان مشغول به آرماتور بندی، سرشمع وقالب بندی هستیم وبه محض حل مشکل تردد نیرو‌های غیر بومی کار با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

پیمانکار دیوار ساحلی شهر پلدختر درباره ادامه احداث دیوار ساحلی در قسمت‌های سارمانی‌ها نشان کرد:قرارداد شرکت سامان محیط تا ۳۰۰ متر پایین‌تر از پل شهدای دولت است و هنوز درباره ادامه آن معلوم نیست وتعیین تکلیف نشده است.

دیواره ساحلی پلدختر تحت تاثیر بیماری کرونا

حسن رضائیان فرماندار پلدختر اظهار داشت:دیوار ساحلی شهر پلدختر حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که به سبب بارندگی‌های اسفند ماه و شیوع بیماری کرونا در یک وقفه زمانی تعطیل بود، اما هم اکنون با نیرو‌های بومی ومقیم پلدختر کاربازسازی ضلع شرقی در حال تکمیل است و در ضلع غربی هم با کم شدن شدت بیماری کرونا بازسازی با سرعت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد که امیدواریم طی دو ماه آینده تکمیل و به بهره برداری برسد.

او درباره امتداد دیواره ساحلی در نقاط پایین دست شهر افزود: مکاتبات متعددی برای امتداد دیواره ساحلی با استاندار و سازمان مدیریت استان صورت گرفته و دغدغه مردم منطقه سازمانی‌ها منتقل شده است. امیدواریم در اعتبارات آتی مساعدتی صورت بگیرد تا دیواره ساحلی در پایین دست شهر امتداد پیدا کند.

امتداد دیواره حفاظتی شهر پلدختر در نقاط پایین دست شهر پلدختر از جمله منطقه سازمانی‌ها و خیابان‌های رسالت مطالبه مردم است که در صورت انجام شهر پلدختر برای همیشه از خطر سیلاب مصون خواهد ماند، ولی اگر دیوار ساحلی در همین حد پایان یابد با هر بار بارش باران باید شاهد ورود آب به نقاط پایین دست و خانه به دوشی مردم باشیم.

منبع تسنیم

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.